Aproximativ 225 de străini au fost introduși în Centrul de Cazare a Străinilor Luați în Custodie Publică Otopeni, în cele șapte luni ale acestui an, de către polițiștii de imigrări, până la finalizarea procedurilor de îndepărtare sub escortă.
Centrul de Cazare a Străinilor Luaţi în Custodie Publică Otopeni este o structură subordonată Inspectoratului General pentru Imigrări şi funcţionează în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, a Hotărârii Guvernului nr. 639/2007 privind structura organizatorică şi atribuţiile Inspectoratului General pentru Imigrări, precum și a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România.
Misiunea principală a centrului este aceea de a caza temporar străinii față de care a fost dispusă măsura luării în custodie publică – străini cu şedere ilegală, străini care au fost depistați în trecere frauduloasă a frontierei de stat, tentativă de trecere frauduloasă a frontierei de stat sau care nu au respectat deciziile de returnare cu termen de plecare voluntară ori cărora le-a fost interzis dreptul de a se afla pe teritoriul României.
Capacitatea de cazare a centrului este de 114 locuri, cu posibilitatea de extindere, până la 132 locuri.
Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 iulie a.c., 224 de străini au fost introduși în Centrul de Cazare a Străinilor Luați în Custodie Publică Otopeni.
Majoritatea străinilor pentru care a fost dispusă măsura luării în custodie publică sunt din Nepal, urmați de cetățeni din Bangladesh, Sri Lanka, Pakistan, iar minoritatea este reprezentată de cetățeni din alte state, precum Siria, Afganistan, Egipt, Etiopia, India, Maroc, Turcia, Nigeria, Liban, Somalia, Irak, Vietnam, Camerun, Gambia etc.
Din verificările efectuate de către polițiștii de imigrări a reieșit că majoritatea străinilor au intrat legal în România, în scop de angajare, ulterior fiind depistați în tentativă de trecere frauduloasă a frontierei de stat. În acest context, dreptul de ședere al acestora a fost revocat, pe numele străinilor fiind emise decizii de returnare sub escortă. De asemenea, până la îndeplinirea formalităților de îndepărtare de pe teritoriul României, aceștia au fost introduși în centrul de custodie publică.
În toate cazurile în care străinii au fost introduși în centrul de custodie publică, la ieșirea din țară a fost dispusă măsura interzicerii intrării pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene, pentru perioade cuprinse între 6 luni și 5 ani, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Reamintim că luarea în custodie publică este măsura de restrângere temporară a libertăţii de mişcare pe teritoriul României, dispusă împotriva străinilor în scopul îndeplinirii tuturor demersurilor necesare îndepărtării sub escortă.
Luarea în custodie publică se dispune în scris prin ordonanţă motivată în drept şi în fapt de către procurorul anume desemnat din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, pe o perioadă de 30 de zile, la solicitarea motivată a Inspectoratului General pentru Imigrări, împotriva străinului care nu poate fi îndepărtat sub escortă în termen de 24 de ore şi care se află în una dintre următoarele situaţii:
- prezintă risc de sustragere de la îndepărtarea sub escortă;
- evită ori împiedică pregătirea returnării sau procesul de îndepărtare sub escortă;
- face obiectul expulzării.
În prezent în Centrul de Cazare a Străinilor Luați în Custodie Publică Otopeni se află 54 de străini, gradul de ocupare la acest moment fiind de 47%.
Motivele pentru care au fost introduși în centru sunt trecere frauduloasă a frontierei de stat, tentativă de trecere frauduloasă a frontierei, nerespectarea deciziei de returnare privind plecarea voluntară etc.
În ceea ce privește partea de modernizare a Centrului de Cazare a Străinilor Luați în Custodie Publică Otopeni, pentru asigurarea condițiilor optime de recepție și cazare a străinilor acestea se realizează constant și prin accesarea de fonduri externe nerambursabile.
Ca îmbunătățiri, un exemplu relevant îl constituie proiectul ”Asistarea cetățenilor străini pentru care a fost dispusă luarea în custodie publică și introducerea în centrele de cazare”, încheiat în prima parte a acestui an, proiect prin intermediul căruia au fost achiziționate mai multe bunuri, constând în obiecte de mobilier, îmbrăcăminte etc., pentru a fi asigurate toate condițiile străinilor care sunt cazați în centru.
Continuăm să colaborăm în continuare cu structurile cu atribuții în domeniu, inclusiv cu organizaţiile internaţionale şi neguvernamentale cu atribuţii în domeniul migrației și azilului (Organizația Internațională pentru Migrație, Fundația Consiliul National Român pentru Refugiați, Înaltul Comisariat pentru Refugiaţi al Naţiunilor Unite, JRS Romania etc.).
BIROUL INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE